Tekoälyn vaikutukset Fintech-alan yrityksiin
Tekoälyn vaikutukset Fintech-alan yrityksiin
Tekoäly muovaa tällä hetkellä lähes kaikkia toimialoja. Tekoälyn avulla yritykset pystyvät tehostamaan prosessejaan ja löytämään myös aivan uudenlaisia tapoja tehdä työt nopeammin ja paremmin. Vaikutukset ovat nähtävissä myös Fintech-alan yrityksissä, jotka ovat hyödyntämässä tätä uutta teknologiaa aivan ensimmäisten toimialojen joukossa.
Vaikutukset sijoitustoiminnassa ja luotonannossa
Fintech-sektorilla sijoittamiseen ja luotonantoon keskittyvät yritykset ovat suuressa roolissa ja hyödyntävät jo tekoälyä monissa tehtävissään. Sijoitustoiminnassa voidaan hyödyntää algoritmeihin perustuvaa kaupankäyntiä, jolloin kaikki myynnit ja ostot eivät tapahdukaan enää ihmisen toimesta manuaalisesti.
Tekoälyn avulla voidaan myös analysoida markkinoita huomattavasti kattavammin ja tehokkaammin, koska tekoäly pystyy analysoimaan käsittämättömiä määrää dataa nopeasti. Tekoälyn avulla siis yritetään parantaa sijoitusten tuottoa ja myös vähentää sijoittamiseen liittyviä riskejä.
Monet Fintech-yritykset keskittyvät myös lainojen ja luottojen myöntämiseen netissä, ja tässä tekoäly pystyy auttamaan esimerkiksi analysoimalla luottoriskin automaattisesti. Tekoäly pystyy analysoimaan valtavia tietomääriä ilman ongelmia, eikä ihmistä tarvita enää käymään läpi jokaista yksityiskohtaa lainahakemuksissa.
Tekoäly auttaa paljastamaan myös erilaisia huijauksia ja petoksia, joita Fintech-yritykset voivat kohdata. AI:n avulla petokset on mahdollista ehkäistä reaaliajassa ja yrityksille tämä voi tarjota mahdollisuuden säästää petosten torjumisen takia valtavia summia.
Tekoälyn vaikutukset maksunvälittäjäyrityksiin
Tekoäly on muovannut myös maksunvälittäjäyritysten toimintaa ja tehnyt netissä maksamisesta entistä turvallisempaa. Tällä sektorilla kotimaisista yrityksistä toimii esimeriksi Euteller, ja vastaavasta palvelusta ovat tunnettuja myös ruotsalaiset Fintech-yritykset Trustly, Brite ja Zimpler.
Näihin palveluihin voi törmätä esimerkiksi lukemattomissa nettikasinoissa, jotka hyödyntävät näiden maksunvälittäjäyritysten palveluita. Pelaajat voivat tallettaa näiden palveluiden kautta muutamalla klikkauksella rahaa kasinon pelitilille omalta pankkitililtään.
Pelaajat voivat myös varmentaa oman henkilöllisyytensä hetkessä nettikasinoilla kirjautumalla sisälle omilla pankkitunnuksillaan. Maksunvälittäjäyritysten ansiosta pelaajilla onkin nykyisin hyvin nopea pääsy pelisivuille, joten kasinopelien pariin pääsee hetkessä.
Maksunvälittäjäyritykset hyödyntävät tekoälyä tehdessään palveluidensa käytöstä mahdollisimman turvallista ja kätevää. Tekoälyn avulla voidaan käsitellä esimerkiksi nettikasinoiden talletuksia reaaliajassa, minkä ansiosta rahat siirtyvätkin kasinon pelitilille käytännössä ilman viiveitä. Tekoäly analysoi reaaliajassa suuria tietomääriä havaitakseen myös petosyrityksiä.
Teknologian avulla petoksia voidaan karsia, ennen kuin niitä pääsee edes syntymään.
Tekoäly kustannusten minimoimisessa ja palveluiden kehittämisessä
Tekoäly auttaa Fintech-yrityksiä myös minimoimaan omia kustannuksiaan ja siten se pystyy tarjoaa valtavasti kilpailuetua lähes millä tahansa toimialalla. Tekoälysovellusten avulla voidaan vähentää työtuntien määrää, kun kone pystyy hoitamaan monia tehtäviä, joihin on aiemmin tarvinnut henkilötyövoimaa.
Kaikkia tehtäviä tekoäly ei pysty tekemään, mutta teknologian avulla yritys voi allokoida resurssejaan sellaisiin tehtäviin, jotka tuottavat enemmän lisäarvoa.
Tekoälyn avulla voidaan keksiä myös aivan uudenlaisia tuotteita ja palveluita. Sen avulla voidaan esimerkiksi analysoida valtavia tietomääriä hetkessä esimerkiksi uusien markkinatrendien löytämiseen. Markkinatrendejä tunnistaessaan yritykset voivat kehittää uusia tuotteita ja palveluita vastaamaan uutta kysyntää aiempaa proaktiivisemmin.
Tekoäly pystyy myös neuvomaan yrityksiä lähes millaisessa ongelmassa tahansa, mikä voi niin ikään johtaa aivan uusiin palveluihin ja innovaatioihin.
Parempaa asiakaspalvelua tekoälyn avulla
Tekoälyn avulla Fintech-yritykset pystyvät myös tarjoamaan asiakkailleen parempaa palvelua. Suurin osa aikuisista on jo varmaan törmännyt chat-botteihin, jotka palvelet eri toimialoilla toimivien yritysten kotisivuilla. Vaikka osa näistä boteista tarvitseekin vielä valtavasti kehitystyötä, monilla sivustoilla botit osaavat jo palvella paremmin kuin ihmiset.
Botit pystyvät tunnistamaan asiakkaan ongelman ja tarjoamaan hetkessä siihen täydellisen vastauksen niin pituudeltaan kuin sisällöltäänkin.
Asiakaspalvelubotit pystyvät myös ennakoimaan asiakkaan seuraavia mahdollisia ongelmia tietomassoja hyödyntämällä. Asiakas voikin saada parempaa palvelua ja myös täysin itselleen räätälöityjä suosituksia teknologian ansiosta. Asiakaspalvelun ongelma on monissa yrityksissä tyypillisesti se, että palvelun laatu vaihtelee valtavasti.
Tekoälyn avulla jokainen asiakas voi saada netissä korkealaatuista palvelua netissä.
Laadukas tekoälyllä tuotettu asiakaspalvelu pitää asiakaspalvelun kustannukset pieninä, mutta samalla palvelulaadun korkealla. Lähes kaikilla toimialoilla on niin paljon kilpailua, että pitääkseen katteet kunnossa, yritykset palvelevat asiakkaitaan vain riittävän hyvällä tasolla.
Tekoälyn hyödyntäminen voi siis oikeasti parantaa asiakaspalvelun laatua, vaikkei sitä aina uskoisikaan chat-bottien vastauksia lukiessaan.